EA-6B Prowler További képek

 

Elektronika | Bevetések | Háromnézeti rajz | Műszaki adatok | Fotóalbum

 

Az A-6 Intruder bázisán kialakított gép feladata az ellenséges radarok és az elektronikus kommunikáció zavarása és a légvédelem radarjainak támadása levegő-föld rakétákkal (HARM). Minden repülőgép-hordozón megtalálható, de földi bázisokon is állomásoztatják — a légvédelem első vonalához tartozik. Először 1968-ban repült, 1971-ben állították hadrendbe. Az Egyesült Államok haditengerészete és tengerészgyalogsága tartja szolgálatban. Ezek váltották le 1998-ban az EF-111-eseket is.

Elektronikai zavarórendszere: legfontosabb eszköze az AN/ALQ-99 taktikai zavarórendszer. A készülék nemcsak azonosítja az ellenséges radarjeleket, de meg is tanítható az új szignálokra, azokat továbbíthatja a parancsnokságra akár repülés közben is. Ezen kívül zavarja az ellenséges vadszgépek radarjait és a földi radarokat, kommunikációs rendszereket. Az öt felfüggesztési pontjára függeszthetők további elektronikai eszközök, póttartályok, vagy HARM rakéták. A farkán lévő feltűnő gumóban vannak azok az antennák, amelyek az ellenséges radarok jeleit veszik és azonosítják nagy távolságból. Az azonosítás és az ellenintézkedések kapcsolása történhet automatikusan, vagy a személyzet által. A személyzet áll egy pilótából és három tisztből, akik az elektronikát kezelik. Közülük a hátul ülők a zavarásért felelősek, az elöl ülő pedig a navigációért és az önvédelmi elektronikáért.

A következő években a Prowlereket felújítják. A Block 89A program egyrészt az öregedő gépek strukturális felújítását, másrészt számos elektronikus fejlesztést foglal magában. Fejlesztik az AN/ALQ-99 zavarórendszert, valamint új alacsony és magas frekvenciájú adókat szerelnek fel.

Bevetések: az Öböl-háborúban kiterjedten alkalmazták mind a Sivatagi vihar, mind a Sivatagi Pajzs hadműveletben. Utóbbiban a szárazföldi bázisú Prowlerek 936 bevetésben vettek részt több mint 2100 órát repülve, a haditengerészet gépei pedig 495 bevetésen 1622 órát repültek.
Az EA-6B-ket 2010-ig tervezik szolgálatban tartani, utána F-18G "Growler" gépekkel, EB-52 és EB-1 módosított bombázókkal és talán pilóta nélküli repülőgépekkel, mint például átalakított Global Hawkokkal helyettesítik őket.

 

 

Műszaki adatok

Gyártó: Northrop Grumman Aerospace Corporation
Hosszúság: 17,7 m
Fesztáv: 15,9 m
Magasság: 4,9 m
Üres tömeg: 14 588 kg
Tankolható üzemanyag: 7500 kg
Maximális felszállótömeg: 27 450 kg
Hajtómű típusa: Pratt & Whitney J52-P408 gázturbinás sugárhajtómű
Hajtóművek száma: 2
Hajtómű teljesítménye: 50 kN
Maximális sebesség: 920 km/h
Szolgálati magassági határ: 12,5 km
Hatótávolság: 3861 km
Fegyverfelfüggesztési pontok: 5 (1 törzs-, 4 szárnytartó)
Személyzet: A: 2 fő; B: 4 fő (1 pilóta, 3 tiszt az elektronikus hadviselésre)
Fegyverzet: AGM-88C HARM lokátorellenes rakéta
Fedélzeti elektronika: AN/ALQ-99, inerciális és műholdas navigációs rendszer
Hadrendbe állították: 1971
Bevetették: Öböl-háború, délszláv válság, Afganisztán
Üzemeltető országok: csak az USA
Ára: nem ismert
Ismert változatok: A és B

 

Fotóalbum
Klikkelj a képekre, hogy teljes méretben lásd! Figyelem, minden kép ugyanabban az ablakban nyílik!

Felszállás földi bázisról Egy Prowler  HARM-ot indít Pihenés a hordozóhajón felhajtott szárnyakkal Egy Prowler és egy Intruder
VRML-modell      

Vissza az elektronikus hadviselés-főoldalra

Cortona .vrml-lejátszó
vrml 1.0 konverter
Cosmo Player