AH-1 Cobra 
További képek
 

A vietnámi háború megmutatta, hogy az UH-1 Huey szállítóhelikopterek roppant sérülékenyek, ezért szükséges, hogy felfegyverzett helikopterek kísérjék, amelyek a földi csapatokat is képesek támogatni. Először az UH-1-eseket próbálták felfegyverezni, majd az amerikai hadvezetés végre elfogadta, hogy érdemes kifejezetten harci helikoptereket is fejleszteni. A tendert a Bell Helicopter nyerte 1966 márciusában a Sikorsky S-61 és a Kaman H-2-vel szemben, mialatt a hadsereg az AH-56A Cheyenne-re várt. (A Cheyenne programot végül 1972-ben törölték.)
Az UH-1-es bázisán fejlesztették ki az AH-1 Cobra vagy Snake elnevezésű helikoptert, amely a világ első harci helikoptere volt. Az alapváltozat az AH-1G volt, 1967-ben már be is vetették Vietnámban, feladata a Huey-k kísérete volt. Egyetlen 1400 lóerős Lycoming T53-L-

A keskeny törzs nehezebben felderíthetővé és gyorsabbá tette a Cobrát
13 gázturbinás hajtóműve volt, amivel 225 km/h-s sebességre volt képes. A pilóta és a fegyverzetkezelő fülkéje tandemelrendezésű volt, vagyis egymás mögött ültek, emiatt sokkal keskenyebb volt, mint a Huey. Ez nagyobb sebességet és kisebb radarvisszaverőfelületet is eredményezett.


Fegyverzete: az orrtoronyban elhelyeztek egy vagy két 7,62 mm-es géppuskát, vagy egy vagy két 40 mm-es gránátvetőt, esetleg a kettő kombinációját. Az ikerfegyveres megoldást a későbbiekben elvetették, mert gond volt a lőszeradagolással. Volt még négy felfüggesztési pont a szárnyak alatt, amelyekre 7,62 mm-es géppuskát, 20 mm-es gépágyút, 7 vagy 19 lövetű 70 mm-es nem irányított rakétakonténert lehetett függeszteni gyakorlatilag bármilyen kombinációban. Csak arra kellett ügyelni, hogy az üzemanyaggal együtt ne terheljék túl a helikoptert, ami egyébként jóval kisebb gond volt, mint a felfegyverzett UH-1-nél, amely sokszor azért zuhant le az őserdőben, mert a párás meleg levegőben egyszerűen nem volt elég a rotor teljesítménye.

A belső tartón egy 19 lövetű kisrakétakonténer látható

A Cobrát aztán továbbfejlesztették, Q, S, P, E és F változatok voltak. A P, E és F változatot legkönnyebben a pilótafülke formájáról lehet megismerni, ui. míg a G változatnak lekerekített, ennek és a Super Cobráknak szögletes a pilótafülkéje üvege. Az F változatot 1989-ben vonták ki a szolgálatból. Íme egy összehasonlító táblázat:

típus

AH-1G

AH-1Q

AH-1S

AH-1P

AH-1E

AH-1F

orrtorony

M28

M28

M28

M28

M97

M97

gépfegyver

M-134

M-134

M-134

M-134

M-197

M-197

 

M-129

M-129

M-129

M-129

 

 

látókészülék

M73

M73

M73

M73

M73

HUD

 

Pantograph

HSS, TSU

HSS, TSU

HSS, TSU

HSS, TSU

HSS, TSU

Tow rakéta

 

X

X

X

X

X

70 mm-es rakéták

X

X

X

X

RMS

RMS

fülketető

kerekített

kerekített

kerekített*

szögletes

szögletes

szögletes

hajtóműtípus

L-13

L-13

L-703

L-703

L-703

L-703

hajtómű telj.

1,400

1,400

1,485

1,485

1,485

1,485

XMSN telj.

1,134

1,134

1,290

1,290

1,290

1,290

max G/W

9,500

9,500

10,000

10,000

10,000

10,000

szolgálat éve

67-73

75-76

76-79

77-78

78-79

79-89

gyártott darab

1,126

92

290

100

98

?

 

*Az S változatot két verzióban gyártották: mod S és prod S. A legtöbb mod S-t lekerekített fülketetővel, míg a prod S-eket szögletes tetővel gyártották.

Fotóalbum
Klikkelj a képekre, hogy teljes méretben lásd! Figyelem, minden kép ugyanabban az ablakban nyílik!

VRML-modell Cortona .vrml-lejátszó
vrml 1.0 konverter
Cosmo Player
 

 

AH-1 W/Z Super Cobra

képek

1985-ben állították hadrendbe a jó öreg Cobra utódát, a W Super Cobra változatot. Ezekről jelenleg nincs anyagom, de a továbbfejlesztéséről igen:
Az amerikai tengerészgyalogság 180 AH-1W és 100 UH-1N helikopterét elkezdték átalakítani és továbbfejleszteni. A felújított gépek új, négyágú, csapágy- és zsanérmentes rotort kapnak a jelenlegi kétágú, félmerev, ingadozó rotor helyett. Az AH-1Z első repülése 2000 decemberében volt. Az első, hat helikopterből álló széria 2004-ben készül el, az új típus 2007-ben áll hadrendbe.

Elektronika: A Lockheed Martin fejleszt egy új, nagyhatótávolságú Hawkeye célpontfigyelő rendszert az AH-1-es meglévő éjszakai célzórendszere helyett. Ebben helyet kap egy FLIR, CCD- (digitális) kamera és egy lézertávmérő. 2002 júniusában kiválasztották az AH-1Z számára a Thales Avionics sisakba épített kijelzőjét, amelyben digitális képfeljavító rendszer is van. A Longbow egy új radart fejleszt a Cobra számára, hasonlót, mint az AH-64D Apache Longbow-é. Ezzel a Cobra automatikusan képes lesz mind a légi, mind a földi célpontokat keresni, felismerni és osztályozni.

Fegyverzet: alapvetően Tow és Hellfire páncéltörő rakéták, de fejlesztés alatt van a Maverick hordozása is. A Super Cobra volt az első támadó helikopter, amely légi célok ellen egyaránt használhatta a Sidewinder hőkövető és a Sidearm radarellenes rakétát. Hordozhat 70 mm-es és 12,7 sm-es nem irányított rakétákat. Be van építve egy 20 mm-es gépágyú max. 750 lőszerrel, amely használható rögzítve (ilyenkor a pilóta a helikopterrel manőverezve céloz) vagy mozgatva (a fegyverkezelő mozgatja a sisakja mozgásával).

 

 

Műszaki adatok

Gyártó: Bell Helicopter Textron
Hosszúság: 13,9 m
Rotorátmérő: 14,63 m
Magasság: 4,02 m
Üres tömeg: W: 5490 kg; Z:4914
Tankolható üzemanyag: W: 1377 kg; Z: 1043 kg
Maximális fegyverterhelés: W: 1957 kg; Z: 830 kg
Maximális felszállótömeg: W: 8400 kg; Z: 7375 kg
Hajtómű típusa: General Electric T700-401 légcsavaros gázturbina
Hajtóművek száma: 2
Hajtómű teljesítménye: 2 × 1194 kW
Maximális sebesség: W: 315 km/h; Z: 255 km/h
Szolgálati magassági határ:
Szolgálati hatósugár: 648 km (20 percre elegendő üzemanyag tartalékolásával)
Fegyverfelfüggesztési pontok:
Személyzet: 2 fő (pilóta és fegyveroperátor)
Fegyverzet: beépített mozgatható 20 mm-es Gatling gépágyú, Tow, Hellfire, sőt Maverick rakéták, Sidearm és Sidewinder légiharc-rakéták, 70 mm-es Hydra és 127 mm-es Zuni nem irányított rakéták
Fedélzeti elektronika: FLIR, HUD, radar
Hadrendbe állították: 1985
Bevetették: Öböl-háború
Üzemeltető országok: USA, Törökország, Taiwan, AH-1S: Japán
Ára: nincs adat
Ismert változatok: W, Z

 

Fotóalbum
Klikkelj a képekre, hogy teljes méretben lásd! Figyelem, minden kép ugyanabban az ablakban nyílik!

Egy CH-53 utántölt egy AH-1W-t a szaúdi sivatagban
Az új Z változat a négyágú rotorral  

 

Vissza a helikopter-főoldalra