AC-130H Spectre
AC-130U Spooky

További képek

A C-130 bázisán kialakított csatarepülőgép. Feladata a közvetlen tűztámogatás, konvojok kísérete és létesítmények, pl. légitámaszpontok védelme. Fegyverzete más repülőgépekkel ellentétben a törzsébe, oldalt van beépítve, amelyek a kifinomult szenzorok segítségével sebészi pontossággal tudnak beavatkozni egy földi csatába, de képesek iszonyatos zárótüzet is zúdítani az ellenséges állásokra. Ez különösen fontos, ha egy lezuhant gép pilótáját akarják kimenteni az ellenséges környezetből. A terület fölött körözve hosszú ideig képes tűz alatt tartani az ellenség fedezékeit, amelynek nem sok kedve lesz beavatkozni a mentőakcióba.

Története: az első szállítógépből kialakított csatarepülőgép az AC-47 Spooky volt. Ezt 1969-ben váltotta az AC-119 Shadow, de csak ideiglenes szándékkal, mert akkor már fejlesztés alatt állt az AC-130 Spectre. Ez 1972-ben hadrendbe is állt. A "gunship"-ek a vietnámi háborúban több mint 10 000 szállító járművet semmisítettek meg és részt vettek számos mentőakcióban. Grenadában 1983-ban az ellenséges légvédelmet semmisítette meg és földi csapatokat támadott. Panamában, 1989-ben elsődleges szerepük volt a panamai védelmi főparancsnokság és sok más parancsnoki állás elpusztításában. Az Öböl-háború az egész világ számára ismertté tette a Spectre-öket, igen hatékonyan avatkoztak be a földi csapatok harcaiba és légitámaszpontokat védtek. Bevetették őket továbbá Szomáliában az ENSZ-békefenntartók támogatására, Albániában mentőakciók támogatására és Bosznia-Hercegovinában kulcsfontosságú cépontok támadására. Legutóbbi változata a szintén a C-130 bázisán kialakított AC-130U, amelyet ismét Spookynak neveztek el.

Elektronika: tévés, infravörös és radaros szenzorok, amelyekkel éjjel-nappal képes az ellenséget felderíteni és megcélozni. Fel van szerelve saját-idegen felismerő rendszerrel. fel van szerelve inerciális és műholdas navigációs rendszerrel is. Az AC-130U Spookynak fázisvezérelt rácsantennás radarja van, amely sokkal nagyobb felbontású képet tud készíteni a területről és nagy távolságig képes a célpontokat felderíteni és azonosítani. Ezen kívül egyszerre k ét célpontot is tud támadni, valamint kétszer annyi lőszert képes szállítani, mint a H változat. A rendszereket vezérlő szoftver 609 000 sorból áll.

Fegyverzet: két Vulcan 20 mm-es gépágyú (a képen) 3000 lőszerrel, illetve az U változaton egy 25 mm-es GAU-12 gépágyú, amely percenként 1800 lövésre képes, ezen kívül mindkettőn egy 40 mm-es Bofors L60 gépágyú 256 lőszerrel percenként 100 lövés tűzgyorsasággal és egy M102 105 mm-es mozsárágyú 6-10 lövés percenkénti tűzgyorsasággal. Klikkelj a képre, hogy teljes méretben láthasd!
Az AC-130H szerkezeti rajza. Jól láthatóak a törzséből kiálló fegyverek

Műszaki adatok

Gyártó: Lockheed-Boeing
Hosszúság: 29,8 m
Fesztáv: 40,4 m
Magasság: 11,7 m
Szárnyfelület: 162,11 m2
Üres tömeg: 33 063 kg
Tankolható üzemanyag: nincs adat
Maximális felszállótömeg: 69 750 kg
Hajtómű típusa: Allison T56-A-15
Hajtóművek száma: 4
Hajtómű teljesítménye: 3661 kW
Maximális sebesség: 612 km/h, utazósebesség: 592 km/h
Szolgálati magassági határ: H: 7576 m; U: 9100 m
Átrepülési távolság: 2400 km; U: 4075 km
Személyzet: AC-130U: 5 tiszt (pilóta, másodpilóta, navigátor, tűzvezető tiszt, elektronikus hadviselés-tiszt) és 8 sorkatona (repülőmérnök, TV-operátor, infravörös rendszer-operátor, töltő, 4 lövész)
Fedélzeti elektronika: radar (U: fázisvezérelt rácsantennás), TV, infravörös szenzorok, ECM
Fegyverzet: H: Két 20 mm-es gépágyú, egy 40 mm-es és egy 105 mm-es mozsárágyú. U: a két 20 mm-es gépágyú helyett egy 25 mm-es.
Hadrendbe állították: H: 1972; U: 1995
Bevetették: Vietnám, Panama, Öböl-háború, Szomália, Albánia, Bosznia-Hercegovina
Üzemeltető országok: csak az USA
Ára: H: 132,4 millió USD, U: 190 millió USD (2001-es áron)
Ismert változatok: H; U

 

Fotóalbum
Klikkelj a képekre, hogy teljes méretben lásd! Figyelem, minden kép ugyanabban az ablakban nyílik!

Lövés közben... Infracsapdák kilövése
Az AC-130U pilótafülkéje        
Vissza a csatarepülőgép-főoldalra