F-104 Starfighter További képek

 

A koreai háború tapasztalatai alapján döntöttek úgy, hogy kifejlesztenek egy gyors emelkedőképességű elfogó vadászgépet. A prototípus 1954-ben repült először. Négy évvel később állították őket hadrendbe. A gépnek egy 65 kN tolóerejű utánégetős sugárhajtóműve volt, amellyel 2,2 mach sebességet ért el! Ez lett a USAF első kétszeres hangsebességgel repülni képes vadászgépe. Rövid, nyilazatlan szárnyai és karcsú törzse volt, amely előnyös volt a nagysebességű repüléshez, de méretei miatt fegyverzete mindössze egy 20 mm-es gépágyú és két Sidewinder volt. A USAF nem volt tőle elragadtatva, csak 153 db készült belőle, nem is tartották sokáig szolgálatban. Helyette inkább a deltaszárnyú F-102-est és F-106-ost rendelték. Az USA-n kívül még Taiwan vásárolt belőle, ők a mai napig szolgálatban tartják.

Mivel az Egyesült Államok számára nem felelt meg a Starfighter, a Lockheed a NATO európai országai, elsősorban Nyugat-Németország felé kacsintgatott.  Elkészítették számukra a jelentősen továbbfejlesztett F-104G változatot, ahol a G a Germany-t jelentette. (1960) Ez megerősített szerkezettel, erősebb hajtóművel és fejlettebb fegyverzettel készült. Azonban a Lockheed Európában sem az F-104 egyedülálló képességeivel hódított, hanem kb. 22 millió dollár kenőpénzzel, amelyet európai és japán politikusok között osztottak szét. (Ez a Nixon bukása után indított korrupció-vizsgálatban derült ki). 1127 db-ot gyártottak belőle, főként Európában, de Kanada és Japán is gyártotta licenc alapján. A kanadai változatot GE J79-OEL-7 hajtóművel gyártották, a levegőben is utántölthető volt. Olaszországnak és Törökországnak is van még belőle, előbbi egy részüket néhány éve F-16-osokra cserélte, a maradékot a Eurofighter fogja felváltani.

Az F-104-esek talán a történelem kiugróan legkevésbé biztonságos repülőgépe volt, szinte kezelhetetlen. Németországban és Olaszországban több mint száz zuhant le belőle, a legtöbb a pilóta halálát okozta. Egy híres berepülőpilóta is F-104-esben lelte halálát, amikor a tesztelés alatt álló XB-70-est kísérve összeütközött vele (az is lezuhant).

 

Műszaki adatok
F-104A

Gyártó: Lockheed
Hosszúság: 16,69 m
Fesztáv: 6,68 m
Magasság: 4,11 m
Szárnyfelület: 18,21 m2
Üres tömeg: 6071 kg
Tankolható üzemanyag:
Maximális fegyverterhelés:
Maximális felszállótömeg: 11 721 kg
Hajtómű típusa: P&W J79-GE-3B
Hajtóművek száma: 1
Hajtómű teljesítménye: 65,78 kN
Maximális sebesség: Mach 2,2
Szolgálati magassági határ: 19 750 m
Hatótávolság: 2250 km
Fegyverfelfüggesztési pontok:
Személyzet: 1
Hadrendbe állították: 1958
Bevetették: soha
Üzemeltető országok: USA, Taiwan
Ára: nem ismert
Ismert változatok:

Műszaki adatok
F-104G

Gyártó: Lockheed
Hosszúság: 16,66 m
Fesztáv: 6,36 m
Magasság: 4,09 m
Szárnyfelület: 18,22 m2
Üres tömeg: 6348 kg
Tankolható üzemanyag:
Maximális fegyverterhelés: 1940 kg
Maximális felszállótömeg: 13 170 kg
Hajtómű típusa: GE J79-GE-11A
Hajtóművek száma: 1
Hajtómű teljesítménye: 70,33 kN
Maximális sebesség: Mach 2,2
Szolgálati magassági határ: 15 240 m
Hatótávolság: 3500 km
Fegyverfelfüggesztési pontok:
Személyzet: 1
Hadrendbe állították: 1960
Bevetették: soha
Üzemeltető országok: Németország, Olaszország, Kanada, Japán
Ára: nem ismert
Ismert változatok: CF-104 (Kanada), F-104J (Japán)

Főbb változatok: F-104G (l. feljebb), NF-104: egy különleges, rakéta-segédhajtóművel felszerelt változat, amelyet űrhajóskiképzésekhez használtak és egy magassági világrekordot is felállítottak 36 273 méterrel. TF-104: oktató-gyakorló változat, RF-104: felderítő változat.

Fotóalbum
Klikkelj a képekre, hogy teljes méretben lásd! Figyelem, minden kép ugyanabban az ablakban nyílik!

      VRML-modell

Vissza a vadászgép-főoldalra

Cortona .vrml-lejátszó
vrml 1.0 konverter
Cosmo Player