F-15 Eagle További képek

 

Elektronika | Fegyverzet | Műszaki adatok/háromnézeti rajz | Fotóalbum

 

Légifölény-vadászgép. Erős hajtóművének köszönhetően kitűnő a tolóerő-tömeg-aránya, nagy szárnyfelülete miatt pedig alacsony a tömeg-szárnyfelület aránya. Ez a két dolog kivételes manőverezőképességet biztosít neki. Sárkányszerkezete olyan sikeres, hogy utódjának, az F-22-esnek is csaknem ugyanilyet alkottak, még a kacsa előszárny/deltaszárny elrendezés sem kísértette meg tervezőit, mint amivel a legtöbb európai vadászgépet készítették. Szovjet/orosz megfelelője a MiG-29 és a Szu-27.

Az első F-15A 1972 júliusában repült, a kétüléses F-15B (eredetileg TF-15A) 1973 júliusában. Az első Eagle-t (egy F-15B-t) 1974 novemberében szállították le a légierőnek, ahol megkezdődött a pilóták képzése. Az Eagle 1976-ban állt hadrendbe. Az Egyesült Államokon kívül németországi és holland bázisokra telepítették a típust. Az F-15C/D 1979-ben állt szolgálatba, japán támaszpontra telepítették az első példányokat. 900 kilóval több üzemanyagot tud tankolni, mint az alapváltozat, speciális póttankokat fejlesztettek hozzá (l. a fegyvereknél) és a felszállótömege 30 844 kg-ra nőtt. Ezzel a változattal vívták ki az Öböl-háborúban a szövetséges légifölényt. Az E változatról készült egy külön oldal.

Elektronikája: head-up display, amelyen megjelenik minden fontosabb műszer adatai, így a pilótának le sem kell néznie a műszerekre, fejlett radar, inerciális navigációs rendszer, ultramagas frekvenciájú kommunikációs rendszer, taktikai navigációs rendszer, műszeres leszállórendszer, integrált elektronikus lefogó egység, amellyel azonosítani és zavarni tudja az ellenséges radartevékenységet, saját-idegen felismerő rendszer, amellyel nemcsak a repülőgépeket, de az amerikai és más szövetséges földi bázisokat is azonosítani tudja. A botkormányra vannak integrálva a fegyverrendszer gombjai is, és a head-up displayen vizuálisan megjelennek a fegyverrendszer adatai is, amelyek légiharc közben nagy segítség a pilótának.

Az F-15 összesen 101 légi győzelmet aratott és egyet sem sikerült lelőni belőlük. Az Öböl-háborúban a légiharcokat nagyrészt kizárólag F-15-ösökkel vívták, 35-ből 33 gépet ezek lőttek le, a délszláv válság idején pedig négy szerb MiG-29-est.

Fegyverzete: légiharcra AIM-7F/M Sparrow, vagy AIM-120 AMRAAM a törzs alatti felfüggesztési pontokon és AMRAAM vagy AIM-9L Sidewinder a szárnyak alatti felfüggesztési pontokon, illetve egy beépített 20 mm-es Gatling gépágyú a jobboldali szárnytőben 940 lőszerrel. Nagyméretű, áramvonalas póttankokat fejlesztettek kifejezetten az F-15C-hez, amelyek a hajtóművek szívócsatornájának a külső oldalára simulnak, gyakorlatilag eggyéválnak a gép törzsével. Űrtartalmuk 3 köbméter, és nem csökkentik sem a bevetési sebességet, sem a felfüggeszthető fegyverzetet, sőt Sparrow és AMRAAM függeszthető még a póttartályok oldalára is! A szárnyak alá további szerelhetők.

 

Műszaki adatok: F-15A/B/C/D

Gyártó: McDonnell-Douglas
Hosszúság: 19,45 m
Fesztáv: 13,05 m
Magasság: 5,65 m
Szárnyfelület: 56,48 m2
Üres tömeg: 20 411 kg
Tankolható üzemanyag: nincs adat
Maximális fegyverterhelés: 4 Sparrow + 4 Sidewinder; vagy 8 AMRAAM, támadó konfiguráció: 10 705 kg bomba és/vagy rakéta
Maximális felszállótömeg: 30 844 kg (C/D)
Hajtómű típusa: Pratt&Whitney F100-P-220
Hajtóművek száma: 2
Hajtómű teljesítménye: 107 kN
Maximális sebesség: 3000 km/h (2,5 mach)
Szolgálati magassági határ: 18 290 m
Szolgálati hatósugár: 5745 km
Fegyverfelfüggesztési pontok: 5 a törzs alatt és a póttankokon (utóbbi Sparrow, vagy AMRAAM számára) és 1-1 a szárnyak alatt
Személyzet: A/C: 1 fő, B/D: 2 fő
Fegyverzet: M61A1 20 mm-es gépágyú, AIM-9L Sidewinder, AIM-7F/M Sparrow, AIM-120C AMRAAM levegő-levegő rakéták, földi célok elleni irányított és gravitációs bombák, rakéták
Fedélzeti elektronika: keresőradar, lefelé néző radar, saját-idegen felismerő rendszer, elektronikus zavarórendszer
Hadrendbe állították: A/B: 1974; C/D: 1979
Bevetették: Öböl-háború, Balkán-konfliktus, Afganisztán
Üzemeltető országok: USA, Japán, Szaúd-Arábia, Izrael, 2005-től Dél-Korea
Ára: 15 millió USD
Ismert változatok: A; B; C; D; E (Strike Eagle), I (Izrael számára), K ( E-változat Dél-Korea számára)

Fotóalbum
Klikkelj a képekre, hogy teljes méretben lásd! Figyelem, minden kép ugyanabban az ablakban nyílik

A pilótafülke teteje alatt jól látszik a Head Up Display zöld színe
Egy F-15-ös éppen JDAM-et dob Egy F-15-ös AIM-7 Sparrow-t indít
Egy F-15-ös AIM-7 Sparrow-t indít
VRML-modell

Másik VRML-modell

Ha érdekel az F-15E verzió is, klikkelj a képre!
F-15E Strike Eagle

Vissza a vadászgép-főoldalra

Cortona .vrml-lejátszó
vrml 1.0 konverter
Cosmo Player