Szu-27 Flanker* További képek

A Szuhoj Tervezőiroda többfunkciós vadászgépe. Szemben a MiG-29-essel kezdettől fogva többfunkciósnak szánták. Robosztusabb, kétszer olyan nagy és kétszer olyan nehéz, mint a MiG-29. A típus gondolata 1969-ben született meg mint a Szu-15 és a Tu-128 váltótípusa. Egy nagyhatótávolságú, együléses többfeladatú vadászbombázónak szánták valódi lefelé néző-tüzelő képességgel. Az F-15 ellenfelének szánták. 1977-ben repült először. A prototípus vizsgálata megmutatta, hogy a gép gyengébb az F-15-ösnél, ezért alapos áttervezésbe fogtak. A végső, megfelelőnek ítélt prototípus 1981-ben repült először. 1983-ban kezdték a sorozatgyártását. Ugyanazon az aerodinamikai bázison fejlesztették, mint a MiG-29-est, de mivel annál sokkal nagyobb, sokkal nagyobb a hatósugara és a szállítható fegyverzet is. Az erős hajtómű és a könnyű ötvözetből készült szerkezet nagy a tolóerő-tömeg aránya. Fly-by-wire vezérlés segíti a pilótát, hogy a manőverezőképességét minél jobban kihasználhassa. Világrekordok és repülőnapok sikerei mutatják, hogy ez sikerült is. 1989. július 9-én Viktor Pugacsov, a Szuhoj főpilótája először mutatta be azt a kis sebességgel, igen nagy állásszögön való repülést, amit azóta is Pugacsov-kobrának neveznek (lásd a videót). Közelharcban elismerten jobb az amerikai F-14, F-15, F-16, F-18 típusoknál. Széles körben exportálták, a volt szovjet utódállamok közül Oroszország, Ukrajna, Belorusszia, Kazahsztán, azon kívül Vietnám tartja hadrendben, Kína F-11 típusjelzéssel licencben gyártotta.

Elektronika: pulzus-doppler radar, lézeres célmegjelölő és távolságmérő, elektronikai lefogókészlet.

Fegyverzet: 30 mm-es GSh-30-1 gépágyú 149 lőszerrel, légiharc rakéták, bombák, nem irányított rakétatárak.

Változatok: azóta számtalan továbbfejlesztett változata készült, pl. Szu-27K/SK (Szu-30MK, Szu-33), Szu-27IB vagy Szu-27FN (Szu-34); Szu-27M (Szu-35). Kína licenc alapján F-11 néven gyártotta. A Szu-30MK-t Indiának exportálták, a gyártási licenccel együtt.

 

 

Műszaki adatok

Gyártó: Szuhoj Tervezőiroda
Hosszúság: 21,93 m
Fesztáv: 14,7 m
Magasság: 5,93
Szárnyfelület: 46,5 m2
Üres tömeg: nincs adat
Tankolható üzemanyag: nincs adat
Maximális fegyverterhelés: 6 000 kg
Maximális felszállótömeg: 30 000 kg
Hajtómű típusa: Ljuka Al-31F gázturbinás sugárhajtómű
Hajtóművek száma: 2
Hajtómű teljesítménye: 125 kN
Maximális sebesség: 2500 km/h
Szolgálati magassági határ: 18 km
Szolgálati hatósugár: 1500 km
Fegyverfelfüggesztési pontok: 10
Személyzet: 1 fő
Fegyverzet: 30 mm-es gépágyú, légiharc rakéták, bombák, nem irányított rakéták
Fedélzeti elektronika: kereső radar, tűzvezető radar, lefelé néző/tüzelő radar, ECM
Hadrendbe állították: 1983
Bevetették: etióp-eritreai háború (1999): etióp Szu-27-esek több eritreai MiG-29-est semmisítettek meg
Üzemeltető országok: Oroszország, Ukrajna, Belorusszia, Kazahsztán, Vietnám, Kína, Etiópia
Ára: nincs adat
Főbb ismert változatok: F-11 (kínai licenc), Szu-33 (Szu-27K), Szu-35 (Szu-27M), Szu-37 (tolóerő-eltérítős Szu-35)

 

Fotóalbum
Klikkelj a képekre, hogy teljes méretben lásd! Figyelem, minden kép ugyanabban az ablakban nyílik!

A Ljulka AL-31F hajtómű A Szu-27 műszerfala VRML-modell    

Vissza a vadászgép-főoldalra

Cortona .vrml-lejátszó
vrml 1.0 konverter
Cosmo Player

* a volt Varsói Szerződés tagországai által gyártott repülőgépeket NATO-kódnevük után is ismerjük, ez a vadászgépeknél F-fel kezdődik.