Szu-33 Flanker*-D További képek

A Szu-27 hajófedélzeti üzemeltetésre (is) továbbfejlesztett változata. Típusjelzése eredetileg Szu-27K, végül Szu-33. További változatai a Szu-27SK (exportváltozat), Szu-30MK (India számára), Szu-30MKK (kétüléses MK Kína számára). A sokféle típusjelzés és főleg a sokféle leírás miatt ezt a leírást roppant nehéz volt elkészíteni, valószínüleg vannak is benne hibák. Aki jól ismeri a Szu-27-est és hibát talált, kérem írja meg természetesen a forrásmegjelöléssel együtt.

Szu-27K/Szu-33:

Az orosz haditengerészetnek a Szovjetúnió felbomlása után egyetlen Kuznyecov-osztályú repülőgép-hordozó hajója maradt. Erre a hajóra a Szu-27K-t választották a MiG-29K-val szemben, noha annál jelentősen nagyobb, tehát kevesebb szállítható belőle (K: korabelnij=hajófedélzeti). Pénzhiány miatt ez a hajó sem igen működik, a gépeket jórészt inkább partmenti bázisokról üzemeltetik. A hajófedélzeti üzemeltetéshez megerősítették a sárkányszerkezetet és komoly gondot fordítottak a korrózióvédelemre, fékezőhorgot építettek rá, erősebb hajtóművel, felhajtható szárnyakkal (hidraulika segítségével, 135°-ig) és vízszintes vezérsíkokkal szerelték fel. Ezen kívül a szárnyak elé előszárnyakat építettek, ez a típus a Szu-27-utódok közül az első ezzel a megoldással. Előszárnyat több más új típusra is szereltek, pl. Rafale, Eurofighter, Gripen, de ezek mind deltaszárnyú konstrukciók, vízszintes vezérsík nélkül (kacsa elrendezés). Az előszárny + vízszintes vezérsík elrendezés egyedülálló. Az előszárnyak nagyban növelik a gép manőverezőképességét, csökkentik a le- és felszállási úthosszt. A felszállást megrövidíti a 14°-os szögű ferde rámpa is, ezen 120 méterre van szüksége. Az orrfutók +/- 60°-ig fordíthatók el a fedélzeten való könnyebb mozgatás kedvéért. A gép egyébként gyakorlatilag megegyezik a Szu-35-össel. Ha a hátulját látjuk, a Szu-35-östől jól megkülönböztethető a hajtóművek közötti fullánkról, amely a többi Szu-27-estől eltérően alig lóg ki hátra, hogy a hajóról felszállva ne sérüljön meg a farok. Természetesen felszerelték a haditengerészeti használathoz szükséges megfelelő elektronikával. Légi utántöltéshez behúzható fogadócsővel rendelkezik a pilótafülke baloldalánál. Fegyverzete a Szu-27-eshez képest kiegészül az AS-17 Krypton rakétával, és a Kh-41 Moszkit (szúnyog) hajók elleni rakétával a törzs alatt. Oktatóváltozata a Szu-27KUB, vagy Szu-33UB, amelynek legfőbb jellegzetessége a pilótaülések egymás mellett való elhelyezése, mint a Szu-34-esben.

Története: az első haditengerészetinek szánt Szu-27 prototípusa 1984-ben repült először. Az első Szu-27K 1987-ben szállt fel először. A sorozatgyártás 1990-ben indult meg, 24 darabot rendeltek belőle. Az első '91-ben érkezett meg és a típus 20 gépe '92-ben állt hadrendbe a Kola-félszigeten. Ám nem hajófedélzeten, hanem partmenti repülőtérről üzemeltetik őket.

Szu-27SK:

A K verzió exportváltozata. Szerkezete titán-alumínium ötvözetből készült. Önállóan végzett harci feladatok végrehajtására tervezték, illetve az ellenséges területre mélyen behatoló csapásmérő repülőgépek kísérésére. Kommunikációs rendszere révén jól együtt tud működni földi és légi irányítóközpontokkal egyaránt.

Hajtóművek: két Ljulka AL-31F. Mindkettőnek két levegőbeömlő nyílása van, mint a MiG-29-esnek: egy rendes és egy zsaluszerű felül. A hajtóművekben a turbinák után levegőkeverő, egy hagyományos utánégető és egy minden módban változtatható állású fuvóka (nem tolóerővektor-szabályzó) van. Független indító és fő elektronikája van és egy tartalék hidromechanikus irányítórendszere. A magas hőmérsékletű részek titánból készültek.

Elektronikája: Fazotron N001 Zsuk koherens pulzus-Doppler radar lefelé néző/lövő funkcióval. A radar 3 négyzetméteres célpontokat 100 km-ről képes észlelni előrefelé és 40 km-ről hátrafelé. Egyszerre 10 célpontot képes követni, értékelni és veszélyesség szempontjából osztályozni. OEPS-27 elektrooptikai rendszer infravörös kereső-befogó eszközzel és lézertávmérővel. Hatótávolsága 40-100 km, attól függően, hogy a célpont melyik oldalával áll a szenzor felé. Sisakba épített kijelző a célazonosításhoz, -megjelöléshez és -követéshez (HUD). Kommunikáció: UHF/VHF sávú rádió a földi irányítással látótávolságban, 1500 km-es hatótávolságú rádió, rejtjelezett csatorna a repülőgépek közti adatcserére és a földi bázis általi automatikus rávezetéshez. Elektronikus hadviselés: teljesen új rendszer az alapváltozathoz képest, amely magában foglalja az egyéni és kölcsönös védelemhez szükséges eszközöket előre és hátrafelé egyaránt. Eszközök: radarbesugárzás-jelző, csalikilövő és többmódú zavarórendszerek a szárnyvégekbe építve.

Fegyverzet: 30 mm GSh-301 gépágyú 150 lőszerrel. Légiharc rakéták: R-27R1 (AA-10A Alamo*-A) közepes hatótávolságú félaktív lokátoros önirányítású rakéta, R-27T1 (AA-10B Alamo*-B) infrafejes változat, R-73E (AA-11 Archer*) IR-fejes rövidhatótávolságú rakéta. Levegő-föld fegyverek:100, 250, 500 kg-os gravitációs és fékezett bombák, 500 kg-os gyújtóbomba, 250 és 500 kg-os kazettás bombák, C-8, C-13 és C-25 nem irányított rakétablokkok. Új légiharc rakéták: RVV-AE és R-77 közepes hatótávolságú rakéták.

India Szu-30MK típusjelzéssel licencben gyártja, Kína is rendelt a kétüléses Szu-30MKK változatból 38 darabot.

 

 

Műszaki adatok - Szu-27SK, Szu-30MK, Szu-33

Gyártó: Szuhoj Tervezőiroda
Hosszúság: 21,94 m
Fesztáv: 14,7 m
Magasság: 5,9 m
Szárnyfelület: 62,04 m2
Üres tömeg: nincs adat
Maximális felszállótömeg: 33 000 kg
Normál felszállótömeg: 23 000 kg
Maximális leszállótömeg: 21 000 kg
Tankolható üzemanyag: 9 400 kg
Maximális fegyverterhelés: 6,200 kg
Hajtómű típusa: Ljulka AL-31F
Hajtóművek száma: 2
Hajtómű teljesítménye: 2×125 kN
Fajlagos fogyasztás maximális utánégetéssel a gép tömegéhez képest: 1,92 kg/kg/óra, minimális utazósebességnél: 0,92
Maximális sebesség: 2,35 mach, földközelben: 1400 km/h
Szolgálati magassági határ: 18 500 m
Fordulási sugár földközelben: 450 m
Hatótávolság utazómagasságon: 3680 km, földközelben: 1370 km
Nekifutási úthossz: 400 m
Kifutási úthossz fékernyővel: 620 m
Fegyverfelfüggesztési pontok: 10
Személyzet: 1 fő
Hadrendbe állították: 1992
Bevetették: soha
Üzemeltető országok: Ororszország, Kína, India
Ára: nincs adat
Ismert változatok: Szu-27SK, Szu-30MK, Szu-30MKK, Szu-33

Fotóalbum - Szu-27SK, Szu-30MK, Szu-33
Klikkelj a képekre, hogy teljes méretben lásd! Figyelem, minden kép ugyanabban az ablakban nyílik!

Szu-27K Szu-27KUB Szu-30MK Szu-30MK Szu-30MK
Egy Szu-30MKK rakétát indít Szu-30MKK Szu-30MKK Szu-33 Szu-33 felhajtott szárnyakkal
A Szu-33 műszerfala A Szu-33KUB pilótafülkéje Szu-33KUB Egy Szu-33 leszáll a hadó fedélzetére Szu-33 hajófedélzeten
Szu-33 felhajtott szárnyakkal Szu-33 felhajtott szárnyakkal Szu-33 a ferde rámpán Egy Szu-33 felszáll a ferde rámpáról
    Videó: V. Pugacsov először száll le Szu-33-asával a Tbiliszi repülőgép-hordozóra (DivX)    

* a volt Varsói Szerződés tagországai által gyártott repülőgépeket NATO-kódnevük után is ismerjük, ez a vadászgépeknél F-fel kezdődik. Ugyanígy a fegyvereknek is megvan a NATO-kódja, ez pl. a levegő-levegő fegyvereknél A-val, a levegő-felszín fegyvereknél K-val kezdődik.

Vissza a vadászgép-főoldalra