Szu-35

Super Flanker*

További képek

 

A Szu-27 jelentősen továbbfejlesztett változata. Eredeti típusjelzése Szu-27M. Alapvető különbségek az alapváltozat és a Szu-35 között: fejlettebb fülkeborítás, erősebb AL-31MF hajtóművek, jelentősen fejlesztett elektronika. A Szu-33-asra nagyban hasonlítx. Kísérleteztek jobboldalra helyezett pilótafülkével, de valószínűtlen, hogy a sorozatgyártáskor eltérnének a középső elhelyezéstől. Előszárnyakkal is fel van szerelve. A vezérsíkokban is elhelyeztek üzemanyagtartályt. A gép a levegőben utántölthető, a fogadócső a pilótafülke előtt, baloldalt van és behúzható. A törzs első részét is áttervezték, hogy be tudja fogadni a szélesebb radart. Igen nagyhatótávolságú radarral szerelték fel, sőt a farokkúpban elhelyeztek egy hátrafelé néző radart, amely majd képessé teszi a hátrafelé való rakétaindításra(!). A kormányművek kvadruplex digitális fly-by-wire vezérléssel működnek. A fejlesztett adatcsatorna segítségével jobban összehangolt csapatmunkára képes. Intelligens fegyvereket is bevethet. Már fejlesztik a a 400 km-es hatótávolságú Novator KS-172 levegő-levegő rakétát, amelyet szintén képes lesz használni. A Szu-35-öst szintén fel szeretnék szerelni a Szu-37 tolóerővektor-irányító berendezésével.

Kifejlesztés: az első előszárnyakkal felszerelt prototípus 1985-ben repült először, a Szu-27M hat prototípusa közül az első 1988-ban repült először. Farnborough-ban 1992-ben mutatták a nagyközönségnek. 11 darabos előszéria készült el 1994-re, amelyekből az utolsó már tolóerővektor-eltérítő berendezéssel is fel volt szerelve. Ez 1996. április 2-án repült, először még rögzített fúvókákkal. Ezt a változatot nevezték később Szu-37-esnek.

Elektronika: Fazotron N011 Zsuk 27 többmódú fázisvezérelt rácsantennás radar terepkövető, kereső, tűzvezető üzemmóddal. Hatótávolsága előre 100 km, hátra 55 km. 10 célpontot képes követni és 4-et támadni egyidejűleg. Az új Fazotron-Zsuk PH radar egyelőre fejlesztés alatt van, ezzel előre 165-245 km-es hatótávolságban, hátra 60 km-ig fog látni, egyszerre 24 célpontot tud majd követni és 6-ot támadni, plusz lesz egy 4 km-es hatótávolságú hátrafelé néző radar, amellyel infravörös irányítású rakétát tud hátrafelé(!) lőni. A repülésirányító és a fegyverkezelő elektronikának teljesen automatizált módjai vannak légi, földi és tengeri célpontok ellen, beleértve a kismagasságú repülést és az automatikus célpontazonosítást is. Navigáció: RPKV lézergiroszkóp és GPS. A műszerfal három színes LCD-vel van felszerelve, és természetesen HUD is van. TIALD-dal (thermal imaging airborne laser designator - hőképes légi lézeres célmegjelölő) is fel van szerelve. Önvédelemre a szárnyvégekben lévő zavaróeszközök és kilőhető csalirakéták vannak. A későbbiekben felszerelik majd éjjellátó eszközökkel is.

Fegyverzet: 1 GSh-30-1 30 mm-es gépágyú 150 lőszerrel. Levegő-levegő rakéták: R-27 (AA-10 Alamo*-A/B/C/D), R-40 (AA-6 Acrid*), R-60 (AA-8 Aphid*), R-73E (AA-11 Archer*) infravörös/lézerirányítású, RVV-AE (R-77 -- AA-12 Adder* -- ez még az ellenség által indított levegő-levegő rakétákat is képes megsemmisíteni), R-27B/T/TM, R-73RM tolóerővektor-eltérítővel felszerelt rakéta, KS-172 400 km hatótávolságú rakéta. Levegő-föld rakéták: Kh-25ML/MP (AS-10 Karen*) bunkerromboló rakéta, Kh-29MP (AS-12 Kegler*) páncéltörő rakéta, Kh-29T (AS-14 Kedge*), Kh-29V lokátorellenes rakéta, Kh-31P (AS-17 Krypton*) páncéltörő, vagy Kh-31Sh bunkerromboló, Kh-59 (AS-18 Kazoo*) rakéta, S-25LD lézerirányítású, S-25IRS infravörös irányítású rakéta. GBU-500L és GBU-1500L lézerirányítású bombák, GBU-500T és GBU-1500T TV-irányítású bombák, KMGU kazettás bomba, KAB-500 bombák és nem irányított rakétablokkok 12 külső felfüggesztési ponton, a multi tartókat használva 14 ponton, max. 8000 kg tömegben.

 

Műszaki adatok

Gyártó: Szuhoj Tervezőiroda
Hosszúság: 22,2 m
Fesztáv: 15,16 m
Magasság: 6,36 m
Szárnyfelület: 62 m2
Üres tömeg: 18 400 kg
Tankolható üzemanyag: 13 400 kg
Maximális fegyverterhelés: 8200 kg
Maximális felszállótömeg: 34 000 kg
Hajtómű típusa: Ljulka AL-31MF
Hajtóművek száma: 2
Hajtómű teljesítménye: 137,3 kN
Maximális sebesség: 2,35 mach
Szolgálati magassági határ: 18 000 m
Hatótávolság: 4200 km
Fegyverfelfüggesztési pontok: 12 (14)
Személyzet: 1 fő
Maximális túlterhelés: 10 g
Hadrendbe állították: 1996
Bevetették: soha
Üzemeltető országok: Oroszország
Ára: nincs adat

 

Fotóalbum
Klikkelj a képekre, hogy teljes méretben lásd! Figyelem, minden kép ugyanabban az ablakban nyílik!

Jól látszik a nagyméretű törzsféklap, amelyet leszálláskor és légiharcban használ
A hajtóművek levegőbeömlő nyílása A Szu-35 radarjának rácsantennája
A Szu-35 és fegyverzete        
* a volt Varsói Szerződés tagországai által gyártott repülőgépeket NATO-kódnevük után is ismerjük, ez a vadászgépeknél F-fel kezdődik. Ugyanígy a fegyvereknek is megvan a NATO-kódja, ez pl. a levegő-levegő fegyvereknél A-val, a levegő-felszín fegyvereknél K-val kezdődik.
Vissza a vadászgép-főoldalra