Felderítőgépek

 

Felderítők nélkül a hadsereg vak és béna — így van ez a légierőnél is. Az egyik legizgalmasabb és legveszélyesebb feladat, éppúgy, mint a többi fegyvernemnél. Ugyan minden komolyabb vadászgép felszerelhető felderítő konténerekkel, amelyekkel akár a harc hevében is gyűjthet információt az ellenségről, de vannak kifejezetten felderítőnek készült gépek is, mint pl. a híres U-2. A felderítőgépeknek be kell hatolniuk mélyen az ellenséges vonalak mögé és ott akár hosszan is tevékenykedni, miközben fegyvert nem nagyon vihet magával, hogy legyen elég hely a felderítőeszközöknek. Ezért vagy nagy magasságban, vagy nagyon gyorsan kell repülnie. Olyan magasan egyetlen repülő sem tud haladni, hogy a mai

SR-71 Blackbird
légvédelmi rendszerek ne fenyegessék, sőt már a 60-as években elég hatékony volt a légvédelem, hogy lelőjön egy U-2-est 18 km magasban. Ezért inkább a gyorsaságra helyezték a hangsúlyt, ennek szignifikáns példája az SR-71, vagy szovjet részről a MiG-25R. A sebezhetetlenség úgy volna a leginkább elérhető, ha gép lopakodó volna, ilyet
MiG-25RB Foxbat
azonban nem ismerünk, hacsak nem a titokzatos Aurorát.
A légi felderítés hagyományos módja a légi fényképezés, ám ez nem mindig működik, gondoljunk csak a rossz időre. Manapság már lehet radarral is szemlélni a harcteret, a U-2S-nek, vagy az új F-22-esnek például olyan nagyenergiájú pásztázó radarja van, amellyel fedélzeti számítógépe szinte fényképminőségű képet képes készíteni. Természetesen fényképezés is ma már digitális kamerákkal, több színben történik és a képeket akár műholdon is továbbíthatja a bázisra. U-2 Dragon Lady

Új formája a felderítésnek az elektronikai felderítés. Ezeket a gépeket azonban az elektronikus hadviselést folytató gépek között, a légtérellenőrző és elektronikus zavaró gépekkel együtt találod meg, mivel úgy gondoltam, az elektronikus jelleg inkább közös jellemző, mint a felderítés.

RQ-1 Predator

A legutóbbi időktől fogva a harctéri felderítésre robotrepülőgépeket kezdtek használni. Ez a típusú felderítés a legveszélyesebb, robotrepülőgépek használatával a pilóták élete megkímélhető. De más előnyük is van: sokkal hosszabb küldetést teljesíthetnek, mivel a gépnek nincs szüksége ételre és el sem fárad. Ilyen az RQ-1 Predator, vagy az RQ-4 Global Hawk.