Oktató- és gyakorlógépek
Ahhoz, hogy valaki egy méregdrága, a hazát (egyes országokban az ország világhatalmát) védő harcigépet vezethessen, komoly tanulásra, sok gyakorlásra van szükség, vizsgákat kell letennie. Erre szolgálnak az oktatógépek. Némelyik úgy néz ki, mint egy sportrepülőgép, közönséges benzinmotor hajtotta légcsavaros hajtóműve van, mások már sugárhajtóműves gépek, jobban hasonlítanak a vadászgépekre, és van olyan gép is, amely egy valódi szuperszonikus harci gép oktató változata. Ezen kívül minden vadászgépnek van kétüléses gyakorló változata (itt nem ezeket tárgyaljuk). Persze akik szállítógépre kapnak képzést, azok is először kisgépen repülnek.
Az oktatás többszintű. Nemcsak azoknak kell gyakorlógépbe ülniük, akik még nem tudnak repülőgépet vezetni, hanem azoknak is, akik már aktív pilóták egy típuson. Ezek a pilóták vagy a tudásukat felfrissítő ismétlő kurzusokon, vagy egy küldetést begyakorló kurzuson vesznek részt. Manapság már egészen valósághű szimulátorok is léteznek, ezért egyre többet töltenek ott is a pilóták. Nem mellesleg olcsóbb is ez a fajta oktatás, ezért pl. Magyarországon a pilóták sokkal többet repülnek szimulátorral, mint igazi repülőgéppel. De ez akkor sem helyettesíti az igazi repülést.
A gyakorlógépek mindig kétülésesek, ahol az oktató ül a másik ülésben, hogy feladatokat adjon a növendéknek, tanácsokkal lássa el és szükség esetén kivegye a kezéből a gép irányítását. Ezért neki is megvan minden olyan műszer és kapcsoló, amely szükséges a gép vezetéséhez. Ez hasonló az autóvezetés oktatásához, csak az autóban jobb oldalt nincs gázpedál...